در حالی که هنوز چند ماه تا عرضهی رسمی بازی GTA 6 باقی مانده، این عنوان بهعنوان پرهزینهترین پروژه در تاریخ صنعت بازیهای ویدیویی شناخته میشود. اما به گفتهی یکی از اعضای پیشین استودیوی راکاستار، آیندهی مجموعه GTA ممکن است از نظر مالی بسیار متفاوت باشد؛ چرا که هوش مصنوعی قرار است نقش بزرگی در کاهش هزینههای ساخت بازی ایفا کند.
بر اساس گزارشی از وبسایت Insider Gaming، «اووه ورمی» (Ouwe Vermeij)، توسعهدهنده ارشد فنی سابق راکاستار که سابقه کار روی عناوینی مثل GTA Vice City، GTA San Andreas و GTA IV را در کارنامه دارد، در گفتوگویی با پادکست KIWI TALKZ درباره تأثیر گستردهی فناوریهای نوین، بهویژه هوش مصنوعی، بر آیندهی صنعت بازیسازی صحبت کرده است.
او معتقد است که در بازیهایی مانند GTA 7، بسیاری از بخشهای پرهزینه و زمانبر توسعه که هماکنون بهصورت دستی انجام میشوند، در آینده توسط هوش مصنوعی مدیریت خواهند شد. بهطور خاص، ابزارهای هوش مصنوعی میتوانند فرآیندهایی نظیر طراحی محیطها، ساخت نقشههای بزرگ، و تولید محتوای هنری و بصری را با سرعت و دقت بیشتری انجام دهند، بدون اینکه نیاز به تیمهای عظیم توسعه باشد.
ورمی در این گفتوگو میگوید:
«بخش بزرگی از کارهایی که اکنون بهصورت دستی توسط انسان انجام میشود، در آینده توسط AI انجام خواهد شد. من معتقدم ساخت GTA 7 نسبت به GTA 6 هزینهی بسیار کمتری خواهد داشت.»
او همچنین پیشبینی میکند که GTA 6 تا مدتها عنوان پرخرجترین بازی تاریخ را حفظ خواهد کرد، چرا که بخش زیادی از توسعه آن به روشهای سنتی و با تکیه بر نیروی انسانی صورت گرفته است. از نظر او، چنین پروژهای دیگر تکرار نخواهد شد، چون طی ۵ تا ۱۵ سال آینده، بسیاری از مراحل تولید بازیها به کمک فناوری هوش مصنوعی سادهتر و کمهزینهتر میشود.
در پایان یادآوری میشود که بازی GTA VI قرار است در تاریخ ۲۶ می ۲۰۲۶ (۵ خرداد ۱۴۰۵) برای کنسولهای ایکسباکس سری ایکس | اس و پلیاستیشن ۵ عرضه شود. نسخهی کامپیوتر این بازی نیز با کمی تأخیر منتشر خواهد شد.